Hajóval a Vaskapun át Boszniába

1914 nyara óta nem járt magyar személyhajó a Duna legnagyobb mellékfolyóján, a Száván, és magyar személyhajó még soha nem viselt bosnyák-hercegovinai felségvizet jelző lobogót, holott ott egykoron a Magyar Folyam- és Tengerhajózási Rt.-nek menetrendi járatai is voltak. Ezen az úton Brcko-ig (Barkóvárig) hajózunk fel, ami 230 km a folyó 590 km hosszú hajózható szakaszából, előtte a Duna parádés szakaszán hajózunk 240 km hosszan.

  1. nap:

1. nap: A Bánságon  át a Vaskapuhoz

Indulás reggel Budapestről autóbusszal, rövid pihenőkkel utazunk Temesvárig. Városnéző séta a Bánság szép fővárosában: a barokk, a klasszicista és a szecessziós főterek, majd továbbutazás a szépséges Krassó-Szörényi-érchegységen át Herkulesfürdőre. Városnézés a Monarchia egykori kiemelt fürdővároskájában: Szapáry Fürdő, Herkules szobor, katolikus körtemplom. A fürdőváros után nem sokkal elérjük a Duna mediterrán részét, alagutakon, viaduktokon át haladva végigmegyünk a Sipi-szoros mellett, melynek végén megpillantjuk a Vaskapu I. vízlépcsőt. A duzzasztón kelünk át Szerbiába, szállásunk Kladovon lesz.

2. nap: Duna-áttörés

Reggeli után hajóra szállunk (933-as folyamkilométer) és megindulunk a Dunán felfelé. Rövidesen elérjük a Vaskapu I. vízlépcsőt, a Duna legnagyobb ilyen műtárgyát. Kb. 33 métert emelkedünk fel hajónkkal a lét zsilipkamrában. Elhagyva a vízlépcsőt a Sipi-szorosban haladunk, megemlékezve a legendás, ma a Duna mélyén lévő szigetről, Ada-Kalehról. A szelídebb hegyek egyre morcosabban sziklássá válnak, megnézzük a Trajanus táblát, majd beérünk az Alsó-Kazánba. A Varnica jelzőállomás mellett elhaladva végighajózunk a Felső-Kazán-szoroson (Ponikova- és Veterani-barlangok, Széchenyi Emléktábla) és a Jucz-szoroson. Elérjük a szerb Al-dunai üdülőfalut, Donji Milanovacot, szemben vele megnézzük Három Torony várát, majd innen észak-nyugat felé hajózunk. A hegyek között kanyarodva újabb nevezetességek: Greben-hegyfok, Lepenski Vir – őskori leletegyüttes, majd Drenkó vára után nyugat felé hajózva az egykori Stenka-zuhatagról megnézzük a monumentális Baross-táblát. Rövidesen a sziklák között egészen kicsire szűkült Duna az Al-Duna határát jelző Babakay-sziklánál hirtelen kiszélesedik, a jobb partot a csipkés falú Galambóc vára díszíti. Kikötés Veliko Gradiste-n (1059-es fkm). Szállás a város üdülőövezetében, az Ezüst-tónak nevezett holtág partján.

3. nap: Irány Nándorfehérvár!

Reggeli után beszállunk hajónkra, tovább hajózunk a Lokva-hegység mellett. Elhagyjuk a Néra torkolatát, Ráma várát, a Duna ismét több kilométeresre szélesedik, aztán jön az „Aranyember” „Senki-szigete”, kisvártatva megcsodálhatjuk Szendrő hatalmas, vízparti várát. Kora délután elérjük a pancsovai szigetvilágot, a Temes folyó világítótornyokkal jelzett torkolatát. Éles folyamkanyarulatok után feltűnik Belgrád, Szerbia fővárosa. A nándorfehérvári diadallal az egész világon híressé vált vár falait megkerülve hajózunk be a Dunáról a Szávára. Itt kikötünk (1170-es fkm), autóbuszra szállunk, felkeressük a Kalemegdánt (a várat), majd szállásunkra megyünk.

4. nap. A Száva alsó szakaszán

Reggel hajóra szállunk és elindulunk felfelé a Száván (0,5 fkm). Elhaladunk a Száva két partjára épült város számos hídja alatt, majd a város szórakozásra és pihenésre kiépült része, a Ciganija-sziget mellett. Az éles kanyarokat tevő folyó mentén állnak Szabács híres várának maradványai, melynek ostromáról szól az első magyar nyelvű, világi vers: „Így megadák Szabács erősségét, Bennehagyák álgyúnak bőségét”. Kora este érkezés Szávaszentdemeterre (Sremska Mitrovica) (Száva 138 fkm). A város Sirmium néven a III. század végén a Római Birodalom 4 legfontosabb városának egyike volt. Vacsora és szállás a közeli Szabácson.

5. nap. Felhajózás Boszniába

Reggeli után ismét Szávaszentdemeterre utazunk és megtekintjük Sirmiumnak a maradványait. Kilépünk Szerbiából és hajózunk tovább a Száván felfelé. Újabb éles kanyarok után a Drina folyó torkolata következik, ahonnan a folyó jobb partja már a Bosznia-Hercegovina egyik tagállamához, a Boszniai Szerb Köztársasághoz tartozik. Kisvártatva a folyó bal partját nézve is magunk mögött hagyjuk Szerbiát, elérve Horvátországot. A délutáni órákban kikötünk a Brcko-i Körzet székhelyén (Száva 228 fkm). Határvizsgálat után a szállodánkba megyünk. Estefelé szabadprogram a városban.

6. nap. Bosznia és Horvátország

Autóbusszal az egykori Sói Bánság vidékén utazunk a Tinja folyó völgyébe, hogy felkeressük Szrebrenik csodálatos, sziklákra épült lovagvárát, az ezüst várát.  Következő állomásunk Gradacac városa: rövid szabadprogram a vár, a mecset és a katolikus templom környékén. Észak felé utazva Samacnál hagyjuk el Boszniát, még egy pillantást vetve a Szávára, majd Horvátországban folytatjuk utunkat. Diakóváron a székesegyházat tekintjük meg, majd Szlavónia fővárosába, Eszékre utazunk, ahol a várnegyedben teszünk sétát. Átkelve a Dráván Udvarnál elérjük Magyarországot. Érkezés Budapestre a késő esti órákban.

Időpont: 2024. szeptember 15-20. 6 nap/5 éjszaka
Elhelyezés: három és négy csillagos szállodákban
Utazás: kényelmes, légkondicionált autóbusszal és hajóval
Idegenvezetés
Ellátás: reggeli (fakultatív félpanzió)

Teljes részvételi díj: 263 800 Ft
Ebből részvételi díj: 229 800 Ft/fő
Ebből kikötői illeték: 34 000 Ft/fő
Útlemondási biztosítás: 2,5 %
Egyágyas felár: 33 800 Ft/fő
Félpanziós felár: 31 000 Ft/fő
Audio guide: 2023-tól a részvételi díjban
Utasbiztosítás: 3 900 ft/fő

A Vaskaputól Újvidékig a Dunán

2024.06.28-07.02.
2024.08.27-31.

Részletes program...

Hajózás Győrből Melkbe

2024. május 25-27.

Részletes program...

Hajózás a Felső-Duna legszebb szakaszain Passauba

2024. május 28-30..

Részletes program...